Perancangan Game Edukasi Pembelajaran Ilmu Tajwid dengan Mengimplementasikan Algoritma Fisher-Yates dan Flood Fill

Main Article Content

Ricky Syah Putra
Septi Andryana
Rima Tamara Aldisa

Abstract

In this day and age, children cannot be separated from their cellphones. The role of parents in the use of mobile phones for children is very important. By making learning media using smartphones that can add knowledge, especially in Islam, it is hoped that it can help the millennial generation in learning Islam. Mobile-based educational applications are expected to increase children's motivation or enthusiasm for learning at an early age to elementary school children so that they can recognize good and correct basic tajwid knowledge. The purpose of this author is to Design an educational Game of tajwid science for children aged 7-12 years to get to know the basics of recitation by using the drag and drop method with the placement of controls on random questions In this Game with the Fisher-Yates algorithm to randomize practice questions, this application displays 20 questions randomly, and applies the Flood Fill algorithm to color images or objects. This Game was made in order to increase broad knowledge and increase knowledge for children who do not understand the science of recitation in the Qur'an.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Putra, R. S., Andryana, S., & Aldisa, R. T. (2022). Perancangan Game Edukasi Pembelajaran Ilmu Tajwid dengan Mengimplementasikan Algoritma Fisher-Yates dan Flood Fill. Jurnal JTIK (Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi), 6(2), 304–312. https://doi.org/10.35870/jtik.v6i2.424
Section
Articles
Author Biographies

Ricky Syah Putra, Universitas Nasional

Program Studi Sistem Informatika, Fakultas Teknologi Komunikasi dan Informatika, Universitas Nasional

Septi Andryana, Universitas Nasional

Program Studi Sistem Informatika, Fakultas Teknologi Komunikasi dan Informatika, Universitas Nasional

Rima Tamara Aldisa, Universitas Nasional

Program Studi Sistem Informatika, Fakultas Teknologi Komunikasi dan Informatika, Universitas Nasional

References

Febrianto, W. and Yenni, Y., 2020. Aplikasi Game Edukasi Pembelajaran Hukum Tajwid Pada Anak Usia Dini Berbasis Android. Journal Information System Development (ISD), 5(2).

Wahyuni, R., 2019. Jurnal Media Pembelajaran Tajwid Berbasis Android Untuk Siswa Tingkat Dasar: Media Pembelajaran Tajwid Berbasis Android Untuk Siswa Tingkat Dasar. Jurnal Ilmu Komputer, 8(1), pp.118-122.

Mildayanti, I., Arthana, I.K.R., Darmawiguna, I.G.M. and Kom, S., 2016. Pengembangan Game Edukasi “Tajwid Al Qur’an†Berbasis Android. KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika), 5(2), pp.249-258.

Haditama, I., Slamet, C. and Fauzy, D., 2016. Implementasi Algoritma Fisher-Yates Dan Fuzzy Tsukamoto Dalam Game Kuis Tebak Nada Sunda Berbasis Android. Jurnal Online Informatika, 1(1), pp.51-58.

Ashadiqhi, M.H., Erlansari, A. and Coastera, F.F., 2020. APLIKASI PEMBELAJARAN ILMU TAJWID BERBASIS ANDROID. Rekursif: Jurnal Informatika, 8(1).

Efendi, Y., 2018. Rancangan Aplikasi Game Edukasi Berbasis Mobile Menggunakan App Inventor. J. Indtra-Tech, 2(1).

Rodliyah, A., Sani, D.A. and Arif, M.F., 2020. Perancangan Aplikasi Pembelajaran Ilmu Tajwid Berbasis Mobile. JIMP-Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan, 5(1).

Abidin, M.Z. and Listyorini, T., 2018. Game Edukatif Membaca Al-Qur’ an (Ilmu Tajwid) Berbasis Android. SINTECH (Science and Information Technology) Journal, 1(1), pp.1-6.

Indriyani, F., 2015. Rancangan Pembelajaran Ilmu Tajwid Berbasis Multi Media Untuk Siswa Tingkat Dasar Pada Taman Pendidikan Al-Qur’an DTA At-Taqwa. Paradigma-Jurnal Komputer dan Informatika, 17(2), pp.45-50.

Adam, A., 2019. Rancang Bangun Aplikasi Pembelajaran Hukum Tajwid metode ummi Berbasis Android (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Suryadi, A. 2017. Perancangan aplikasi game edukasi menggunakan model waterfall. Jurnal Petik, 3(1), 8-13. KLIK-KUMPULAN JURNAL ILMU KOMPUTER, 8(1), 1-14.

Harahap, M.S., 2020. Implementasi Shuffling Algoritma Dalam Tes Ujian Masuk Peserta Didik Baru di SMA Swasta An-Nizam. TIN: Terapan Informatika Nusantara, 1(7), pp.357-362.

Alshamrani, A. and Bahattab, A., 2015. A comparison between three SDLC models waterfall model, spiral model, and Incremental/Iterative model. International Journal of Computer Science Issues (IJCSI), 12(1), p.106.

Nurarifah, R., 2018. Penerapan algoritma fisher yates shuffle dan algoritma forward chaining pada game edukasi Mr Garbage (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Malau, E.P. and ES, A.J., 2018. Aplikasi Edugame Menggunakan Linear Congruent Method Dan Algoritma Flood Fill. Jurnal Teknik Informatika UNIKA Santo Thomas, 3(1), pp.26-32.

Syaifulloh, R., Andryana, S. and Gunaryati, A., 2021. Perancangan Game Edukasi Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Mobile Menggunakan Algoritma Fisher-Yates Dan Flood Fill. KLIK-KUMPULAN JURNAL ILMU KOMPUTER, 8(1), pp.1-14.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>